author avatar
شریف نگار
بروزرسانی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۲۳

دانلود فایل PDF کنترل کیفیت فراگیر

کنترل کيفيت فراگير TQC

مفهوم TOC :

کنترل : يکی از وظايف مديران که شامل نظارت بر درستی انجام کارها و برنامه ها در جهت رسيدن به اهداف سازمان می باشد.

کيفيت : کيفيت يک محصول يا خدمت همان چيزی است که مشتری طلب می کند. اگر محصول يا خدمت ارائه شده در جنبه هايی خاص، کيفيت بسيار بالايی داشته باشد، اما مشتری بدان نياز نداشته باشد، تنها هزينه ای است که پرداخته شده ولی ارزش افزوده ای ايجاد نکرده است.

فراگير بودن

سير تکامل کيفيت

QC مرحله اول : کنترل کيفيت

معطوف به کنترل بازده يا خروجی به منظور حصول اطمينان از انطباق خروجی با استاندارهای مورد نظر است.

 مرحله دوم : حلقه های کنترل کيفيت ( Q.C.C ) :

متشکل از گروه کوچکی از افراد داوطلب است که در رابطه با مسائل و مشکلات مربوط از حيث دلايل و راهکارهای حل آن تشکيل جلسه داده و نسبت به حل و فصل مشکلات کيفيت اقدام می کند. حلقه های کيفيت علاوه بر کنترل خروجی تلاشهای خود را بر روی فرآيندهای انجام کار به منظور دستيابی به کيفيت معطوف می نمايد.

مرحله سوم : کنترل کيفيت جامع : (T.Q.C)

ساز و کاری است که با تمرکز بر روی ورودی، فرآيند و خروجی بهبود کيفيت و حصول اطمينان از آن را ميسر می نمايد. البته اين تکنيک تا حدودی نواقص حلقه های کيفيت را از اين حيث که برای تضمين کيفيت ورودی را مدنظر قرار نمی داد جبران نمود.

مرحله چهارم : مديريت کيفيت جامع: (T.Q.M)

تفاوت اساسی مديريت کيفيت جامع با کنترل کيفيت جامع به نوع کنترل باز می گردد خودکنترلی حاکم است. ديگر اين TQM دگر کنترلی ولی در TQC بدين معنی که در که مقوله مديريت وسيع تر از کنترل است زيرا کنترل به عنوان تنها يکی از وظايف مديريت است.

کنترل کيفيت و توليد ناب

کنترل کیفیت در انتهای خط توليد اصولا مفهومی ندارد. يعنی وظيفه اصلی واحد کنترل کيفيت، کنترل فرآيند توليد است، نه کنترل کفيت و محصولات. اقدامات ( TQC ) سازنده موظف است نخست در يک برنامه کنترل کيفيت فراگير اصلاحی را اجرا نمايد تا صد در صد محصولات منطبق با نياز مشتريان باشند.

 

دانلود

دیدگاه ها

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *