پروژه و مديريت پروژه
PMI پروژه را « مجموعه تلاش هاي موقتي براي تحقق يك تعهد و يا ايجاد يك محصول يا ارائه خدمات مشخص، غير تكراري و منحصر به فرد » تعريف مي نمايد. همچنين مطابق تعريف ISO 10006 پروژه« فرآيندي يكتا و يگانه، شامل مجموعه اي از فعاليت هاي هماهنگ و كنترل شده با ریسک زمان شروع و خاتمه جهت نيل به هدف مشخص با نيازمندي هاي معين با توجه به محدوديت هاي زمان، هزينه و منابع» مي باشد.
ويژگي هاي پروژه
موقتي بودن پروژه ( زمان شروع و پايان مشخص )
يكتايي پروژه ها ( يكتايي در نتايج، تلاش ها، مديريت و اهداف و … )
دستيابي به اهداف پروژه
مديريت پروژه مطابق تعريف PMI عبارتست از :
« به كارگيري دانش، مهارت ها، ابزارها و تكنيك هاي لازم در اجراي فعاليت هاي پروژه به منظور تأمين نيازها و انتظارات متوليان و ذينفعان پروژه »
ذينفعان سازمان تمام افراد و گروه هايي هستند كه نسبت به سازمان ادعا و يا منافع خاصي دارند. اين گروه ها بر استراتژي هاي سازمان تاثير مي گذارند و عبارتند از :
- مشتري: دريافت كننده محصول پروژه
- مصرف كننده: استفاده كننده محصول پروژه
- مالك: علت اصلي پروژه سازمان
- همكار: شريك پروژه
- سرمايه گذار: مانند مؤسسه مالي
- پيمانكاران فرعي: مانند عرضه كننده محصولات به سازمان
- جامعه: مانند مجموعه هاي قضايي و قانون گذاري
- پرسنل داخلي و كاركنان پروژه سازمان
انواع ريسك
تقسيم بندي انواع ريسك بر اساس توصيف عدم قطعيت بدين صورت مي باشد:
١- ريسك هاي شناخته شده Known Risks: ريسك هايي كه هم خودشان و هم تأثيرشان شناخته شده هستند.
٢- نامعلوم هاي شناخته شده Known Unknowns: ريسك هايي كه وجودشان شناخته شده امّا حدود و تأثير آنها در پروژه ناشناخته است.
٣- نامعلوم هاي ناشناخته Unknown Unknowns: آن دسته از ريسك هايي كه نه وجودشان و نه تأثيرشان شناخته شده است.
به طور كل اهداف زير همواره مدنظر مديريت ريسك بوده است:
١- شناخت و تعريف ريسك هاي پروژه و ارزيابي آن ها به صورت كلّي.
٢- حذف يا كاهش ريسك هاي پروژه، صرف نظر از اينكه ريسك مورد نظر بر عهده ي كداميك از اعضاي پروژه است.
٣- توزيع و انتقال صحيح و عادلانه ريسك در بين اعضاي پروژه.
در كل مديريت ريسك احتمال موفقيت را افزايش مي دهد و احتمال شكست و عدم قطعيت در دستيابي به اهداف كلي سازمان را كاهش مي دهد.
دیدگاه ها